Att lägga upp tidigare befattning, företag och antal anställningsår är en självklarhet, men vårt tips är att komplettera med en kortsammanfattning för varje tjänst du haft. Beskriv till exempel arbetsuppgifter, ansvarsområden och eventuella nyckelprestationer. Det ger mer insikt i vad du gjort på respektive arbetsplats då en roll kan vara väldigt skiftande på olika företag trots samma titel. Du får då även fram mer om vilket värde du kan tillföra din framtida arbetsgivare.
Det är viktigt att ha en tydlig profilering av kompetens, vilket värde du kan bidra med till rätt arbetsgivare, samt utbildningar och kurser. Glöm heller inte att berätta lite mer om dig själv, vad du drivs av, vad du söker eller vilka ambitioner du har.
Har du en specifik branschvana så bör även detta profileras i introtexten för att öka sökbarheten. Glöm heller inte att fylla i nyckelkompetenser och annat väsentligt såsom språkkunskaper eller specifika system och program. Ju fler områden och kompetenser desto större chans att du dyker upp i en sökning. Ibland när vi söker efter en specifik kompetens försöker vi avgränsa vår sökning och då filtrerar vi på efterfrågad kompetens. Söker vi till exempel på Ledningssystem så syns bara de som lagt in den kompetensen.
Fyll gärna i vilka geografiska områden du kan tänka dig att arbeta inom. Kan du tänka dig att flytta beroende på vilket jobb du får kan det vara en god idé att aktivera ”open to re-locate”.
Slutligen, ju mer information om vad du kan och vad du vill, desto bättre, framför allt med vad du kan tillföra din nästa arbetsplats.
Kort checklista:
1. Säkerställ att du har en publik profil så att den blir synlig offentligt och därmed sökbar.
2. Välj en passande rubrik under ditt namn som beskriver vad du gör eller din situation just nu.
3. Nyttja sammanfattningen! Kort och tydlig text som ändå sammanfattar vad du kan, vad som utmärker dig och vad du kan bidra med.
4. Beskriv kortfattat dina tidigare arbetslivserfarenheter. Inte bara företag, titel och årtal, utan skriv kort om vad du gjorde på respektive företag.
5. Ha med kurser, utbildningar och språkkunskaper.
6. Bygg ditt nätverk. Det är bra att ha ett stort nätverk på LinkedIn då du blir mer synlig, men välj personer med eftertanke. Ditt nätverk bör bestå av personer som det finns ett ömsesidigt värde med. På så sätt framstår du som seriös och professionell, samt att du värnar om den ömsesidiga integriteten.
7. Gör din profil mer sökbar. Använd nyckelord. Hitta sökord som är specifika för din bakgrund. Detta gäller genom hela din profil från sammanfattning till erfarenhet och kunskaper. För att hitta just dina nyckelord är ett tips att titta på platsannonser för att se vilka ord som används för att beskriva din yrkesprofil.
Att lägga upp tidigare befattning, företag och antal anställningsår är en självklarhet, men vårt tips är att komplettera med en kortsammanfattning för varje tjänst du haft. Beskriv till exempel arbetsuppgifter, ansvarsområden och eventuella nyckelprestationer. Det ger mer insikt i vad du gjort på respektive arbetsplats då en roll kan vara väldigt skiftande på olika företag trots samma titel. Du får då även fram mer om vilket värde du kan tillföra din framtida arbetsgivare.
Det är viktigt att ha en tydlig profilering av kompetens, vilket värde du kan bidra med till rätt arbetsgivare, samt utbildningar och kurser. Glöm heller inte att berätta lite mer om dig själv, vad du drivs av, vad du söker eller vilka ambitioner du har.
Har du en specifik branschvana så bör även detta profileras i introtexten för att öka sökbarheten. Glöm heller inte att fylla i nyckelkompetenser och annat väsentligt såsom språkkunskaper eller specifika system och program. Ju fler områden och kompetenser desto större chans att du dyker upp i en sökning. Ibland när vi söker efter en specifik kompetens försöker vi avgränsa vår sökning och då filtrerar vi på efterfrågad kompetens. Söker vi till exempel på Ledningssystem så syns bara de som lagt in den kompetensen.
Fyll gärna i vilka geografiska områden du kan tänka dig att arbeta inom. Kan du tänka dig att flytta beroende på vilket jobb du får kan det vara en god idé att aktivera ”open to re-locate”.
Slutligen, ju mer information om vad du kan och vad du vill, desto bättre, framför allt med vad du kan tillföra din nästa arbetsplats.
Kort checklista:
1. Säkerställ att du har en publik profil så att den blir synlig offentligt och därmed sökbar.
2. Välj en passande rubrik under ditt namn som beskriver vad du gör eller din situation just nu.
3. Nyttja sammanfattningen! Kort och tydlig text som ändå sammanfattar vad du kan, vad som utmärker dig och vad du kan bidra med.
4. Beskriv kortfattat dina tidigare arbetslivserfarenheter. Inte bara företag, titel och årtal, utan skriv kort om vad du gjorde på respektive företag.
5. Ha med kurser, utbildningar och språkkunskaper.
6. Bygg ditt nätverk. Det är bra att ha ett stort nätverk på LinkedIn då du blir mer synlig, men välj personer med eftertanke. Ditt nätverk bör bestå av personer som det finns ett ömsesidigt värde med. På så sätt framstår du som seriös och professionell, samt att du värnar om den ömsesidiga integriteten.
7. Gör din profil mer sökbar. Använd nyckelord. Hitta sökord som är specifika för din bakgrund. Detta gäller genom hela din profil från sammanfattning till erfarenhet och kunskaper. För att hitta just dina nyckelord är ett tips att titta på platsannonser för att se vilka ord som används för att beskriva din yrkesprofil.